הטבע בעונות השנה

"טבע ונוף" - יהודית איילון, מעגן מיכאל 

לקט כתבות מעלון מועצת חוף הכרמל משנים 2005-1994
הלקט ערוך לפי עונות השנה.

עריכה, תמי צור
מקור התמונות: יאיר בהרב, יהושוע איילון ז"ל, נירית אסף, ריימונד קולמן, נעמי ירון, תמי צור

2. שער לחורף

2.3. מסלול עוקף

מסלול עוקף ים התיכון

עונת הנדידה של הציפורים בעיצומה, חמסינים, סערות, כלום לא מרתיע אותן ומסיט אותן ממסלולן. הציפורים הנודדות מגיעות "כמו שעון" – תחילתה של הנדידה הייתה במינים בודדים, והמשכה בזרם הולך וגובר אשר מתפרש אל תוך החורף – שבו חלקם נשאר לחרוף אצלנו וחלקם ממשיך דרומה.

ראשון הופיע השלדג הגמדי, החולף בין הקנים כמו ברק בצבע טורקיז. הוא יכול להיחשב ל"מבשר הסתיו" יחד עם החצב הפורח באותה עת, יותר מאשר הנחליאלי שזכה בכתר זה ומלווה את תחושת חלוף העתים מגן הילדים ואילך... השלדג הגמדי מגיע באוגוסט ועזב ביוני, ומפליא לחשוב מה קטן זה מספיק במשך הקיץ הקצר שלו באירופה. לנדוד, למצוא בת זוג, לחפור מחילה לקינון, לגדל דור גוזלים שיהיו כשירים למסע הסתיו!! חופמאים (ציפורי גדות מים, קטנות, ארוכות רגל ודקות מקור) מדשדשים בשלולית בחוף הים ובשולי בריכות הדגים, מלקטים בזריזות מזון, "דלק" להמשך דרכם. הדורסים, בודדים ובלהקות, חגים גבוה גבוה, דואים על זרמי האוויר החמים העולים מן היבשה. כמוהם החסידות והשקנאים. כל העופות הדואים מעדיפים את התעופה מעל ליבשה, המתחממת יותר מהר מן הים, ובוחרים לכן במסלול "עוקף ים התיכון". מסיבה זו חולפות דווקא בארצנו כל כך הרבה ציפורים נודדות.

עדיין לא ברור סופית מהו הגורם לנדידת הציפורים – כי הרי לא כולן נודדות!

מזג האוויר בצפון, חוסר מזון, וזיכרון מולד (כפי הנראה) של אימת תקופות הקרה שהתרחשו על הצפון בעידנים קודמים. כל אלה הם גורמים משוערים, שהמדענים מנסים לחקור, וייתכן שצירוף גורמים אחדים יחד, הוא הדוחף מינים שונים לנדוד, בעוד אחרים נשארים במולדתם, מקום שם בקעו מהקן. גם אמצעי הניווט שנויים במחלוקת – זווית קרני השמש ביום, הכוכבים בלילה (ציפורים רבות, בעיקר הקטנות, נודדות בלילה), כוחות מגנטיים ועוד. זהו אחד הנושאים המרתקים ביותר בחקר הציפורים, ובעונה זו תראו צַפָּרִים רבים, משקפותיהם צמודות לעיניהם, ולכם נדמה שהם סתם בוהים בשמים! לא ולא! הם מאתרים, סופרים, מזהים, מצליבים מידע עם מטוסים, דאונים ומכ"ם-עוף למינהו. סיוע נוסף הוא הטיבוע. לכידת ציפורים וענידת טבעות עם סימני זיהוי בין-לאומיים, ושחרורן לאחר מכן, מאפשר למי שנתקל בהן להודיע לכתובת הנמצאת על הטבעת. כך פרושה רשת מודיעינית צפופה על פני ארצות רבות, חוצה גבולות, בעיקר עתה, כאשר יחסינו עם הארצות הגובלות עמנו משתנים!

טוב, נניח שלא כולנו חוקרים מן המניין. אך משקפת מזמנת למטייל בנופי המים הרבים שבאזורנו חוויות למכביר, גם אם אין יודעים את כל השמות.

השקיעות המוקדמות, היפות גם הן אצלנו , משמשות רקע נפלא לציפורים החולפות ומעדיפות שעה זו...

יהודית איילון, ידיעון המועצה האזורית חוף הכרמל, "טבע ונוף", דצמבר 1991

שקנאים, תמי צור