חדשות האתר

עט קציר 19.12.19

עט קציר 19.12.19

על ידי חובב שני בתאריך
מספר תגובות: 0

19 דצמבר 2019

‏כ"א כסלו תש"פ

 

ברכות לתלמידי העתודה המדעית ח' ,ט', י"א

אשר השתתפו באולמפיאדת החלל ע"ש אילן רמון ועלו לשלב השני!!!

בשלב א' של אולימפיאדת רמון לחלל השתתפו 228 בתי ספר מכל רחבי הארץ, 105 מתוכם עלו לשלב הבא.האתגר היה מורכב - בנוסף להיכרות כללית עם מערכת השמש, התלמידים נדרשו להפגין מיומנויות של עבודה בצוות, איתור מידע באינטרנט, קריאה של טקסטים מדעיים הפקת מידע ועיבודו, והבנה של גורמים המשפיעים על מצב הצבירה דרך קריאה של דיאגרמת פאזות.

תודה לאיילת עמית רכזת העתודה המדעית וצוות המורים אשר סייעו רבות בשלב ההכנה.

חודש נובמבר היה עמוס באירועים משמעותיים ומעוררי השראה ולכך נקדיש את "עט קציר" לקראת חג האורים:

v     סמינר חיפה- רבדים בחברה הישראלית- שכבת ט' קציר

תלמידי שכבת ט' לקחו חלק בסמינר "הכרת החברה הישראלית". לקראת היציאה חולקו תלמידי השכבה לחמש קבוצות מעורבות (כאשר בכל קבוצה היו נציגים מכל הכיתות). ביומו הראשון של הסמינר ביקרה כל קבוצה בשכונה/אזור אחר בחיפה ועסקה בהיכרות עם קבוצת אוכלוסייה מסוימת בעיר. הסיורים נערכו בשכונת רמת ויזניץ' להכרת האוכלוסייה החרדית, בשכונת הדר להכרת אוכלוסיית העולים מברה"מ לשעבר, ולשכונת ואדי נסנאס להכרת האוכלוסייה הערבית. סיור נוסף נערך מטיילת לואי לשכונת הדר, להמחשת הפערים החברתיים בעיר. את הסיורים הובילו מדריכים מטעם חברת "פרדס" בליווי צוות מחנכות השכבה ואשל עינב הרכז החברתי של ביה"ס. ביומו השני של הסמינר עסקו התלמידים בסיכום התובנות העיקריות שעלו מהסיור, ובהעברת המידע על השכונה בה ביקרו לכלל תלמידי כיתתם. לסיכום נערך שיעור חינוך בו התמקדו במורכבותו של "הסלט הישראלי" ובתובנות להמשך - "מהיכרות למעורבות חברתית".

את הסיכום ערכו התלמידים בקבוצות בביה"ס בהכנת תוצרים שונים, בלמידה עצמאית מחוץ לכתלי הכיתות. סמינר זה מתחבר גם לשנת קבלת החלטות ולקראת הכוון לחטיבה העליונה.

v     בית הספר קציר על יסודי משגב, לקח חלק בשבוע היזמות הבינלאומי "בפרויקט חזרה לשורשים"  שהתקיים בתאריכים 17-24/11/19  במסגרתו בוגרי ביה"ס משגב חזרו  לבית הספר לפגוש  את התלמידים  ולשמוע על המסלול שעברו, על המיזם או החברה שהקימו. כ-600 תלמידים מכיתות ז' עד כיתות י' שמעו הרצאות ,נהנו וקיבלו השראה מסיפורם האישי.

שבוע היזמות בבית הספר היה הצלחה גדולה וזימן לנו מפגשים מעניינים עם היזמים ,נתן חומר למחשבה לתלמידי כיתות ט' העסוקים השנה בבחירות למגמות השונות לקראת כיתה י'.

בסוף כל הרצאה התלמידים שאלו שאלות על המיזם ובמיוחד האם ביה"ס משגב עזר להם בחייהם הבוגרים. כמו כן כל מרצה נתן/ה טיפים לנערים; לא להיות עצלנים, לחשוב מחוץ לקופסה, מוטיבציה ועוד. מי ייתן ומפגשים אלו עוררו בהווה אצל הנוער משהו מיוחד עליו נשמע בעוד כמה שנים והם יהיו האורחים הבאים בביה"ס קציר. לאור ההצלחה נשמח לפתח עוד שיתופי פעולה ומפגשים מאין אלו. תודה רבה לגב" רותי קארסו אמא של תלמידה מכיתה ז' שחשפה בפנינו את "פרויקט בחזרה לשורשים".

רותי השקיעה רבות בחיפוש היזמים, חשבה על כל פרט בתכנון ושיתפה פעולה עם הצוות החינוכי של ביה"ס קציר להצלחת הפרויקט ועל כך הערכתנו הרבה. תודה לאיילת עמית רכזת מדעים על ההפקה בשבוע מיוחד זה.

v     יזמות חברתית בקרב שכבת ז-  בעקבות אירועי הגזענות כלפי משפחה אתיופית אשר עברה לגור בראשל"צ, יזמו תלמידי שכבת ז', שזה עתה סיימו ללמוד על העלייה האתיופית במסגרת אשכול בונים עולם, מחאה שבה כלל התלמידים הגיעו בלבוש שחור, הצטלמו עם מסכות שצבעו והפיקו סרטון עם המסר "כולנו בני אדם". גאים בנוער שיזם ויישם.

v     תלמידי כתה ז'6 יזמו פרויקט שיפוץ החצר שלהם. במשך שלושה חודשים תכננו את הפרויקט והשבוע הם גזמו, צבעו וניקו בעזרתו הרבה של רמי אב הבית. מוזמנים לראות.

 

v      כיתה ט2 במפגשי אביב בבית יגאל אלון בגינוסר-בית יגאל אלון הוקם בשנת 1986 כחלק מהעמותה להנצחת מורשתו של יגאל אלון: המצביא, המדינאי, אדריכל חברתי במדינת ישראל ואיש הקיבוץ. 'מפגשי האביב' היא תוכנית מפגשים לתלמידים ערבים ויהודים מבתי ספר בגליל. השנה נבחרה לקחת חלק בפרוייקט כיתה ט2 'קציר' בליווי המחנכת תהל זילברשטיין והמורה לערבית בכיתה רנא עיד ח'ורי.

ביום רביעי 20.11 נערך מפגש ההיכרות הראשון בגינוסר עם תלמידי בית הספר אלבשאייר מסחנין. התלמידים משני בתי הספר חולקו לארבע קבוצות מעורבות. שיחקו משחקי חברה, אכלו ארוחת בוקר משותפת וקיימו פעילויות גיבוש בהדרכת מדריכי בית יגאל אלון. היה זה מפגש מרגש, של קירוב לבבות, היכרות, ולמידה הדדית. נאמרו דברים מרגשים בשיחת הסיכום. מדברי התלמידים: "היה ממש כיף. גילינו שהערבים ממש נחמדים". לפנינו עוד שלושה מפגשים משותפים. אחד במשגב, אחד בסחנין ומפגש סיכום בגינוסר. אנו מצפים ומתרגשים לקראת המפגשים הבאים".  

v     כיתת "שאר רוח" יצאה לסיור בספריה הלאומית בירושלים- במסגרת העתודה ההומניסטית יצאו תלמידי ז- י המשתתפים יחד בעתודה כקבוצה רב גילאית יצאו לסיור בספריה הלאומית בירושלים. בסיור התלמידים השתתפו בסדנאות בעקבות סופרים ומשוררים.

קבוצה זו פועלת זו השנה השנייה ברציפות בהובלת תהל זילברשטיין וגיא טנא המנחים בקו ויוצרים משמעות ייחודית לקבוצה. בתחילת ינואר הקבוצה תצא להצגה בת"א בתיאטרון הבימה.

 

v     איך אתם מקבלים החלטות?- שכבת ט' החלה לעסוק בקבלת החלטות לקראת בחירת המסלולים בחט"ע.  ביום ד' 27/11 כל שכבת ט יצאה משגרת הלימודים הרגילה ונחשפה לסיפורים אישיים של הצוות החינוכי בהחלטות חשובות בחייהם. כל תלמיד בחר בסיפורים אותם הם רוצים לשמוע ושמעו שלושה סיפורי חיים שונים. בסיום נפגשו כולם באשכול הפיס להרצאה מרתקת מפי עינת קפלן שזכתה באליפות העולם בשייט כאשה הראשונה בישראל ב 1992.

בשיעורי החינוך התלמידים שיתפו שיום זה היה משמעותי ביותר, וחיזק את הקשר בין הצוות החינוכי לבין התלמידים. מאוד העריכו את המורים אשר שיתפו מחייהם האישיים ולא הייתה הרצאת אורח. תודה לעופר, איתי, סבטה, מורן, חן ודניאלה שנתנו משעות אחרת ליום זה. השבוע התלמידים נחשפו לבוקר מגמות והגברות.  בקרוב  יערך מפגש ערב עם ההורים.

 

v     ביום רביעי לפני כשבוע וחצי, יאלם, מחנכת יא2, הפגישה את שכבת י"א  עם המהות, הסיבות, ההיסטוריה, הטעמים והריחות של חג הסיגד של יוצאי העדה האתיופית.  יאלם שיתפה בסיפור חייה האישי והמרגש ושפכה אור מנקודת מבט אישית על מנהגי ודרכי העדה. היא גם הכינה לשכבה שלמה (!!!) ארוחת טעימות בנוסח אתיופי.

v     שכבות י' י"א נהנו מהופעה של להקת פיקוד צפון, שהשמיעה להיטים מכל התקופות. בתום המופע השיבו החיילים לשאלות התלמידים שהתעניינו בכיוון הזה לשירותם הצבאי.

מאחלים המשך עשייה ברוכה ושנמשיך למצוא את הסיפור הייחודי בכל תלמיד ותלמידה

חג אורים שמח,

אסף ושלומית