למידה לקראת המבחן

שאלה בסוגיית מעות ופירות - שלושה מטבעות זה על גב זה

שאלה בסוגיית מעות ופירות - שלושה מטבעות זה על גב זה

על ידי ליאור ברנשטוק בתאריך
מספר תגובות: 1

אני לא מבין מה הסוגיה עושה בכלל מ'היכי דמי' (אחרי הסוגרים שורה 38 דף כה' עמוד א') ועד 'בעי רבי ירמיה'. 

אשמח אם מישהו יסביר לי. 

בתגובה ל: ליאור ברנשטוק

תשובה ל: שאלה בסוגיית מעות ופירות - שלושה מטבעות זה על גב זה

על ידי יחיאלי אביעד בתאריך

בהיכי דמי הסוגיה מבררת את דעת רבי חנינא ובעצם די מבטלת את דעתו - הרי רבי יצחק מגדלאה הציב כלל ברור - עשוי כמגדל - מכריז, לא מגדל - שלו, ולפכך מה זה משנה אם המטבעות הם של שלושה מלכים או של מלך אחד? [שים לב: האלה די דומה לשאלה שהוצבה על כלים שלא שבעתן העין]

התשובה של הגמרא לשאלה שכך יש לומר - מטבע של מלך אחד כעין שלושה מלכים: המטבע התחתונה היא הכי גדולה, הבינונית מעליה והקטנה עליה - במקרה הזה יש להכריז, כי כך בני אדם מניחים מטבעות; אולם אם המטבעות היו מסודרים כמו מלך אחד - כלומר זה על גבי זה ללא שינוי בגודל - אז יכול לקחת, כי ייתכן שנפלו כך.

לעומת רבי חנינא, ר' יוחנן סובר בפשטות שאין זה משנה אם המטבע של מלך אחד או שלושה - בכל מקרה חייב להכריז.

לאחר מכן שואלת הגמרא על בדיוק מכריז ועונה - מכריז על מניין; אם כן - מדוע כתוב במשנה שלושה מטבעות, גם בשניים יכול להכריז על מניין! ועוונה רבינא המוצא מכריז מצאתי מטבעות, ומכיוון שמיעוט רבים הוא שניים, המספר שניים אינו יכול לבוא בתור סימן - כי הוא רף המינימום.