הרב אני לא זוכר את מה שלמדנו מהמקרא , והדברים ב- moodle לא ממש עוזרים לי ואני צריך שאולי תחזור על הדברים האלה בכיתה או שתשלח משהו שיעזור לי להבין יותר טוב.
נעם פרידמן
הרב אני לא זוכר את מה שלמדנו מהמקרא , והדברים ב- moodle לא ממש עוזרים לי ואני צריך שאולי תחזור על הדברים האלה בכיתה או שתשלח משהו שיעזור לי להבין יותר טוב.
נעם פרידמן
נעם, העסק לא מסובך:
יש שתי פרשיות - במשפטים ובכי תצא:
במשפטים יש פסוק אחד, ובו בעל האבדה נקרא"אויבך". למדנו שהנטייה הטבעית היא לא לעזור לאותו אויב ועל זה מצווה התורה - דווקא כן לעזור לו. כלומר מצוות השבת אבדה נועדה להתמודדות מול כוח השנאה שבאדם.
בכי תצא בעל האבדה נקרא אחיך (המילה חוזרת 6 פעמים). בנוסף התורה חוזרת שלוש פעמים על המילה "והתעלמת" (בצורות שונות). מזה למדנו שכאן הנטייה הטבעית של האדם כשהוא רואה אבדה היא להתעלם ממנה - מה יש לו כוח להתחיל לחפש למי זה שייך? התורה מצווה להתגבר על הנטייה הטבעית הזו ולזכור שמדובר באחיך, אפילו אם אינך מכיר אותו. בנוסף הפרשייה בכי תצא מוסיפה עוד שני ציוויים: א. אם אינך מכיר את אחיך - עליך לאסוף את האבדה לתוך הבית ולחכות עד שהמאבד יבקש אותה; ב. כל דבר נחשב אבדה - לא רק שור (כמו במשפטים), אלא גם חמור, שמלה וכו'.
עזרתי?