הטבע בעונות השנה

"טבע ונוף" - יהודית איילון, מעגן מיכאל 

לקט כתבות מעלון מועצת חוף הכרמל משנים 2005-1994
הלקט ערוך לפי עונות השנה.

עריכה, תמי צור
מקור התמונות: יאיר בהרב, יהושוע איילון ז"ל, נירית אסף, ריימונד קולמן, נעמי ירון, תמי צור

2. שער לחורף

2.11. היש אצלנו חפרפרות?

היש אצלנו חפרפרות?

התשובה היא: לא! אז מהן הן תלוליות האדמה המופיעות בעיצומו של חורף (שסוף סוף הופיע!) בשדות בור ושלחין, בקרחות יער עשבוניות, בולטות בנוף ירוק? אלו הם תילי חולדים, ולידיעתכם: חולד אינו חפרפרת!!!

אמנם רב הדמיון, אך גם רבים ההבדלים. שניהם שוכני קרקע ואינם יוצאים כמעט אף פעם לראות את אור השמש, וגם אין להם במה, כי עיניהם מנוונות (וכי למה להם עיניים?!). לעומת זאת, הם בעלי חוש שמע ומישוש מאוד מפותחים. את מחילותיהם התת-קרקעיות הם חופרים בעזרת שיניהם החותכות וקידמת ראשם השטוח והקרני. את העפר הם מפנים הצידה והחוצה בכפותיהם החזקות וזאת, במהירות רבה ואלה התלוליות שאנו רואים.

"חיי חברה" אין להם – הרי אין מקום ליותר מחולד אחד במחילה הצרה. הם טריטוריאליים ויחידאיים ואם באחת הפעמים הנדירות שייפגשו – הרי מלחמה להם עד זוב דם. היקף ה"נדלן" שלהם תלוי בכמות המזון המצוי. למחילות תאים בעלי שימושים מגוונים: תא לאגירת מזון, תא להפרשות ולנקבות – גם תא להמלטה. לשם היא מזמינה את הזכר שבחרה, באחת היציאות המועטות אל מחוץ למחילה. תחילה החיזור היא מלחמה אכזרית, כי באמת קשה להם לזהות זה את זו במהירות, אבל אח"כ מספר ההזדווגויות יכול להגיע ל – 50 בשעה!!

החולדים מזיקי חקלאות הם. מזונם הצמחוני כולל שורשים ונבטים, אותם הם נוברים מבין השורשים. לכן נלחמים בהם החקלאים בשדות ובפרדסים, בכל האדמות המעובדות והתחוחות.

ועכשיו, לחלק המרתק:  "מה לחולד אצל החפרפרת!"

החפרפרת דומה לחולד, להפליא, במראיה ובהתנהגותה. היא חיה במנהרות שהיא חופרת, גופה גלילי, עיינה מנוונות, היא סוציומטית, אבל מזונה שונה... בשרי! לא כשר למהדרין: שלשלולים, חיפושיות וכיו"ב חרקים המצויים בשפע באדמה. מסיבה זו אהודה החפרפרת האירופית על החקלאים, באזורים בהם היא נפוצה, צפונה לאזורנו.

החולד אינו קרוב משפחה לחפרפרת, כל עיקר. החולד שייך למכרסמים (חולדות, עכברים ויצורים מאוסים אחרים, שהרי קרובים לא בוחרים...) החפרפרת, לעומת זאת, קרובתם של אוכלי החרקים, היא, דוגמת הקיפוד והעטלף.

תופעה זו של התפתחות תכונות ואיברים דומים בסוגי בעלי חיים שאינם קרובי משפחה נקראת "קונוורגנציה" או "התפתחות מתכנסת". חישבו על העטלף שיש לו כנפיים ואיננו ציפור, לכל הדעות.

                                   

יהודית איילון, ידיעון המועצה האזורית חוף הכרמל, "טבע ונוף", 98, פברואר 2001