הטבע בעונות השנה

"טבע ונוף" - יהודית איילון, מעגן מיכאל 

לקט כתבות מעלון מועצת חוף הכרמל משנים 2005-1994
הלקט ערוך לפי עונות השנה.

עריכה, תמי צור
מקור התמונות: יאיר בהרב, יהושוע איילון ז"ל, נירית אסף, ריימונד קולמן, נעמי ירון, תמי צור

4. שער לקיץ

4.3. שעון השמש

שעון השמש

פריחה – שמש – חרקים – שילוב מנצח!

אבל לא תמיד אנחנו שואלים את השאלות: כמה שמש? שמש עולה או שמש שוקעת? שלושה מצמחי החוף שלנו שואלים ועונים, כל אחד על פי דרכו ועל פי "כלכלת השוק" הנכפית עליו. כבר בימי האביב אפשר להבחין בקשר שמש - פריחה. למשל מקור החסידה הגדול, או העולש (זה ששורשיו החליפו את הקפה בעיתות מצוקה, הציקוריה, בלעז). פותחים עם הזריחה עיני תכלת גדולות ואם תשוב לחפשם כעבור שעות מספר, כבר אין מי לדבר...

יש תיאום נפלא בין הפריחה לחרקים, הפוקדים פרחים אלה. יש כנראה יתרון של פעילות בשעות הבוקר המוקדמות, כי אז הם נהנים ראשונים מה"סחורה" המוגשת להם – צוף ואבקה טריים מהלילה. אבל עכשיו הקיץ בשיאו, מספר פרחי הבר הפורחים קטן והביקוש עלה על ההיצע. גם הפרחים וגם מאביקיהם צריכים להתאים עצמם למצב. לצמחי חוף הים יש בעיה נוספת והיא הרוח הנושבת מהים ומכבידה על החרקים.

נזכיר שלושה מצמחי החוף, המחלקים ביניהם את היממה ואת החרקים. גם צמחי חוף אחרים פורחים עכשיו, אבל אצלם פועלים כנראה מנגנונים אחרים.

לפופית החוף משתרעת על החולות בעזרת שלוחות ארוכות והיא בעלת עלים בשרניים, המשנים את אורך הפטוטרות שלהם בהתאם לעומק החול: הפרח הוא גביע לבן, מבהיק, חבלבלי במראהו ואכן הלפופית משתייכת למשפחת החבלבלים. הפרחים נפתחים עם אור ראשון ומושכים אליהם את משכימי הקום שבחרקים. עד לצהרים נשלמת מלאכת ההפריה, הפרחים נסגרים ונובלים. כנראה שחבל לבזבז אנרגיה על קיום פרסומת מפתה, שאין בה עוד צורך...

חבצלת החוף ונר הלילה החופי אינם מסתפקים בפעילות היומית, הפרחים שלהם נפתחים לעת ערב עם השקיעה, מנצלים את שעות הלילה לאירוח חרקים ליליים, נשארים פתוחים גם ביום המחרת (אולי יזכו בעוד חרק תועה) וקמלים לקראת סוף היום. מי שהתבונן בפריחת החבצלת ולא הסתפק רק בריחה המשכר, הבחין בוודאי שהתפרחת עשויה ניצנים ופרחים בגילים שונים. בכל יום נפתח פרח חדש וכך מאריכים את הסיכויים. ואשר לנר הלילה – המלצה: מי שאוהב להתבונן בשקיעת השמש בים ולידו מזדמן שיח של נר הלילה, מוזמן לקטום את פרחי הלילה הקודם, שכבר אין להם צורה ולחפש את הניצנים התפוחים. עקבו אחרי השמש וכאשר היא כבר תיגע בים, יתחיל מחזה מתוזמן של הניצנים עם השמש. תחילה ייפתחו עלי הגביע הירוקים, יופשלו לאחור ופק! יתגלו עלי הכותרת הזהובים, ייפתחו ויתיישרו כמו שמלת כלה לתפארת, מוכנה ומזומנה למחזריה. חוויה זו מזומנת לנו על סף אזורנו. יש לנו כל מה שצריך, ים ואופק, פרחים וחול ושקיעת שמש מהיפות בעולם.

יהודית איילון, ידיעון המועצה האזורית חוף הכרמל, "טבע ונוף", 119, אוגוסט 2003

 


נר הלילה, תמי צור