הטבע בעונות השנה

"טבע ונוף" - יהודית איילון, מעגן מיכאל 

לקט כתבות מעלון מועצת חוף הכרמל משנים 2005-1994
הלקט ערוך לפי עונות השנה.

עריכה, תמי צור
מקור התמונות: יאיר בהרב, יהושוע איילון ז"ל, נירית אסף, ריימונד קולמן, נעמי ירון, תמי צור

1. שער לסתיו

1.15. למה דוקא

למה דוקא באזור שלנו?!

 יתוש חדש - למה דוקא באזור שלנו?!

משאך שככה מכת היתושים, התבשרנו על גילוי יתוש מחולל קדחת הנילוס בשפך נחל התנינים, או כפי שהתפרסם בתקשורת – במעגן מיכאל. יתוש שמפניו אנו מוזהרים תדיר בתשדירי פרסום טלוויזיוניים. יהודית איילון מסבירה לנו: האומנם "כצעקתה"?

נתחיל מההתחלה. המדובר כמובן, בבהלת מחלת קדחת הנילוס, כלומר, במחלה של וירוס המועבר לבני אדם ע"י יתושים. וירוס זה גורם לדלקת במערכת העצבים בעיקר במי שמערכת החיסון שלו חלשה, כגון קשישים. המחלה נתגלתה לראשונה באוגנדה, ממערב הנילוס בשנת 1937, ומכאן שמה. בשנות ה–50 התפרצה כמגפה במצרים ובישראל, וגרמה למותם של כמה אנשים.

אצל ילדים ואנשים צעירים היא חולפת תוך כמה ימים, עם חום, כאבי ראש וכיוצא בזה – לא נעים אך לא נורא... הנגיף המועבר ע"י היתוש דרך יונקים ועופות, מה שלא אומר שיש מיד לירות בצפרים הנודדות!! מה שכן כדאי, זה לטפל בהשמדת היתושים במקווי המים העומדים, וזה נעשה בשלב זה ביעילות ע"י מחלקת התברואה של המועצה שלנו.

אם כך אז למה היתה פאניקה? א. נגמרו המדוזות; ב. הגדילו לעשות אמצעי התקשורת שכרכו את היתושים עם יתושי האנופלס מעבירי המלריה, ומה לא... המחלה התפשטה מאפריקה לארצות אחרות, כולל לארצות הברית,

ביבשת אמריקה. לפי הספרות, מועברת המחלה ע"י יתוש הקולקס המוכר הלא חביב, הממרר את חיינו עם רדת השמש, ופוגעת גם בסוסים. גם אצלנו ייתכן שהמחלה מועברת ע"י קולקסס, אלא שבבדיקות שנעשו השנה, גבוהת הטמפרטורות ומרובות היתושים, נמצא אותו וירוס (שאם חשוב לכם שם הסוג שלו הוא, (FLAVIVIRUSsp. ביתוש אחר, aedes. ועכשיו אני מגיעה אל הזיקה שלו אלינו. היתוש הזה, ליתר דיוק, היתושה שהיא כידוע העוקצת, מטילה את ביציה במים מליחים, ובאלה אין באזורנו מחסור! שלוליות על חוף הים, גבים בין סלעי החוף, נחל תנינים מליח, וכל הבריכות הניזונות ממנו, אלא שמדובר רק בבריכות שאין בהן דגים עדיין, וזה קרה באותו שבוע של פורענות. עוד בעיה, שיתושים אלה פעילים גם ביום, אך כל היתר, טיפול ומנע - לפי הוראות מחלקת הבריאות. אולי הערה קטנה, שאינני יכולה להתאפק מלהוסיף: בזהירות, בזהירות, במקווי מים טבעיים, כדאי לא לשבש יותר מדי את המאזן האקולוגי בהם, ובברכת שנה טובה נטולת מדוזות, יתושים, ושאר מרעין בישין

יהודית איילון, ידיעון המועצה האזורית חוף הכרמל, "טבע ונוף" 111, ספטמבר 2002

 

יתוש1 יתוש2

יתוש קדחת הנילוס                                              זחלי יתושים במים