הטבע בעונות השנה

"טבע ונוף" - יהודית איילון, מעגן מיכאל 

לקט כתבות מעלון מועצת חוף הכרמל משנים 2005-1994
הלקט ערוך לפי עונות השנה.

עריכה, תמי צור
מקור התמונות: יאיר בהרב, יהושוע איילון ז"ל, נירית אסף, ריימונד קולמן, נעמי ירון, תמי צור

4. שער לקיץ

4.10. הבונים

שמורת חוף הבונים

לאזור חוף הכרמל סגולות מסגולות שונות. אבל אחד הדברים המיוחדים הוא שמורות הטבע הפתוחות לקהל, החניונים ואתרי הבילוי. שמורת נחל תנינים הותיקה, נחל מערות, ולאחרונה נפתחה שמורת חוף הבונים שהיא נושא כתבת נוף וטבע זו.

חוף הבונים אינו חדש לחובבי טיולים ובילוי בחיק הטבע, הוא הוכרז שמורה כבר בשנות ה–70 אך נשאר חשוף למפגעים רבים. מטיילים עשו בו כעולה ברוחם – קטפו, עקרו, פגעו בבעלי חיים והעיקר – השאירו הררי אשפה בכל מקום. מפעם לפעם ניסינו ("הגופים הירוקים" למיניהם) ליזום ולבצע מבצעי ניקיון, אך זה תמיד נגמר בשיברון לב של נשמות טובות ובשקי אשפה שהתפזרו ל"שימוש חוזר".

מאז הכשרתה של השמורה על ידי רשות הטבע והגנים והמועצה האזורית לקליטת קהל, השתנה המצב ויש תקווה שאזור מגוון ועשיר זה ירחיב את דעתם של מטיילים רבים, יהנה אותם ויישאר נקי!

מה יש בו בחוף זה המושך אליו כאבן שואבת אנשים רבים כל כך? רכס הכורכר המשתרע מצפונו ומדרומו מתקרב כאן לחוף הים, עד בואך נחשולים והוא "מפוסל" על ידי הים למפרצים, חצאי איים, איים וטבלאות גידוד. זהו החוף הסלעי הרצוף היחידי לאורך חופינו הים-תיכוניים! גיוון התצורות מאפשר קיום צומח וחי בגומחות אקולוגיות רבות. מסרטני חולות ורכיכות שונים במפרצים החוליים ועד לרצועות הסלעים באזור הגאות והשפל, המאוכלסים אצות, חלזונות וסרטנים הנתונים לכיסוי והחשיפה של גלי הים.

בבורות שבטבלאות הגידוד משייטים דגיגים ושושנות ים פורשות את זרועותיהן.

כל זאת בים, אך לרכס הכורכר גם קסם יבשתי בלתי מעורער. אמנם בחודשי הקיץ נראה רק שיחים ובני שיח ופה ושם עצים מעטים, מדוכאים על ידי רוחות הים המלוחות וצורת דגל/בלורית להם: אשלים, אורנים וחרובים חסרי תואר, אך תבואו בימות האביב ובינות לשיחי אלת המסטיק, האטד ואחרים, יתגלה לכם עולם שלם של צמחי בצל ופקעת וכן חד שנתיים. מהחצבים בסתיו ועד העדעדים והחרציות באביב – אין רגע דל! רקפות וצבעונים, נוריות וסייפנים, שלא לדבר על כלניות במרבדים...

אך אם בכל זאת תרצו לראות "פרחים עכשיו", עליכם לרדת לכוון הים. שם פורחים החבצלות, הלוטוס המכסיף והקריטמון. איני רוצה להיסחף (גם כך הרביתי בשמות!) אבל כל העושר הזה הוא שלנו, בתנאי שנדע לשמור עליו.

יהודית איילון, ידיעון המועצה האזורית חוף הכרמל, "טבע ונוף", 128, אוגוסט 2004