הטבע בעונות השנה

"טבע ונוף" - יהודית איילון, מעגן מיכאל 

לקט כתבות מעלון מועצת חוף הכרמל משנים 2005-1994
הלקט ערוך לפי עונות השנה.

עריכה, תמי צור
מקור התמונות: יאיר בהרב, יהושוע איילון ז"ל, נירית אסף, ריימונד קולמן, נעמי ירון, תמי צור

4. שער לקיץ

4.2. עכבישים

"נשיקת אשת העכביש"

 

עכבישים – כידידי האדם. האומנם?!

 

מעטים בעלי החיים המעוררים סלידה אינסטינקטיבית, כעכבישים. הם בחברה טובה עם נחשים ועטלפים. כל אותם בעלי חייםשקשה מאוד לברר את עובדות החיים מן המטווה הסמיך של הסיפורים. החל מבת המלך האגדית ארזנה, שהעניקה לעכבישים את שמם המדעי, שנדונה לטוות חוט שאין לו סוף, וכלה בסיפור שהנקבה אוכלת את בן זוגה תוך כדי הזדווגות!

 

ואכן – מה מיוחד לעכבישים, ומדוע נדרשתי להם כעת?

 

זאת היא קבוצה יבשתית "מוצלחת" מאוד מבחינת תפוצתם המגוונת (40,000 מינים!!), ותועלתה לאדם מרובה מנזקה.

 

העכבישים הם קרוביהם של העקרבים, הקרציות ועוד כהנה וכהנה יצורים בעלי שמונה רגליים (להבדיל מהחרקים שהם בעלי שש רגליים), הם יבשתיים כמעט כולם, והחשוב מכל – הם טורפים! כלומר, הם ניזונים מיתושים, זבובים, ג'וקים ובעלי חיים קטנים אחרים. והרי כבר נאמר: אויבו של אויבי הוא ידידי!!!

 

ייחודם האחר הוא כושר טוויית חוטי המשי, מבלוטות שבתוך גופם. קוטר החוטים הוא מ – 12 מיקרון ועד 0.02 מיקרון, וחוזקו של חוט כזה גדול מכבל פלדה באותו עובי!

 

שיטות הציד שלהם מגוונות – החל מרשתות לוכדות, למלכודות מרופדות משי החפורות לתוך האדמה, ובפתחן אורב העכביש. ישנם עכבישים אחרים הקופצים על טרפם, ואחרים שמוסווים בצבע הפרחים, שבהם הם מחפשים טרף. יש העוטפים את הטרף במקלעת החוטים, ויש ה"זורקים" את רשתם על הקורבן התמים – נוסח רשת זריקה בים!

 

חוש הראיה שלהם אינו מפותח במיוחד, ולכן, יש להם בעיה בעת החיזור, שהוא "ריקוד" בעל שלבים קבועים ומתוזמנים, ואז – יש שמתרחשת תקלה, ו"אופס", הנקבה (שהיא לרוב גדולה יותר!) מזהה בטעות את בן-זוגה כטרף...

 

אבל לומר את זה כדרך קבע – זו השמצה!

 

גידול הדור הבא גם הוא מגוון – החל מפקעות ביצים עטופות קורי משי, וכלה ב "עכבישת הזאב" הנושאת את צעיריה על גבה, עד שהם מסוגלים לטרוף בעצמם. כטורפים יש לעכבישים ארס, להמתת טרפם, אך מעטים העכבישים שארסם אכן מזיק לאדם, וזאת בעיקר באזורים הטרופיים אבל אין ככוחו של מיתוס (אגב, פירוש המילה מיתוס הוא טווית חוט האגדה...) לעכבישים שמות ציוריים ביותר – כמו "האלמנה השחורה", "השודד הלבן", "עכביש הזאב" ו"עכביש המלכודת" – כולם מציתים את הדמיון.

 

נדרשתי לעכבישים דווקא עכשיו – משום שראשית הקיץ מביאה להתעוררות החרקים המזיקים למיניהם, ואז חשבתי להגיד מילה טובה על אויב יעיל, במסגרת הלוחמה הביולוגית שהיא עכשיו "in"...

 

הערה: הפינה לעקרת הבית אני יודעת שלא אצליח לשכנע אתכן ושאתן תמשכנה לנקות קורי עכביש. אני גם יודעת שלא תשכנע אתכןהעובדה שטוויית הקורים היא מהירה מאוד – ולכן לא נכון שקורי עכביש הם סימן להזנחה מתמשכת! רמז לזה ישנו באגדה על דוד המלך שהסתתר במערה ובא עכביש וארג רשת על פתחה, וכאשר בא אכיש מלך גת לחפשו – חשב שזמן רב כבר עמדה המערה בשיממונה... אלא מה, אל תנקו מאחורי הארונות, התמונות! העכבישים ימשיכו לצוד ולשחרר אתכם מחרקים, ואף אחד לא ישמיץ את רמת הניקיון שלכן!!!

בברכת קיץ משוחרר מחרקים!

יהודית איילון, טבע ונוף, מאי - יוני 1993

עכביש, תמי צור