הטבע בעונות השנה

"טבע ונוף" - יהודית איילון, מעגן מיכאל 

לקט כתבות מעלון מועצת חוף הכרמל משנים 2005-1994
הלקט ערוך לפי עונות השנה.

עריכה, תמי צור
מקור התמונות: יאיר בהרב, יהושוע איילון ז"ל, נירית אסף, ריימונד קולמן, נעמי ירון, תמי צור

3. שער לאביב

3.10. יורדי ים

יורדי ים בחוף כרמל

חוף הכרמל – היום עורק תעבורה חשוב כשתחילתו בימי קדם, עד לראשיתה של המאה הנוכחית היה האזור משופע חולות, ביצות, נוודים ושודדים והתעבורה בעיקרה היתה ימית.

מאז המצאת המפרש לפני כ – 6000 שנה והשימוש בו לחסכון ב"מאמץ שרירים", העדיפו הבריות להוביל מטענים דרך הים. צוות מצומצם יכול היה להעביר מטענים עד 200 טון בקצב של 40-30 ק"מ ליום ואף יותר, בהשוואה לשינוע אותו מטען ביבשה.

חוף הכרמל שהיה בעבר יותר מפורץ, כפי הנראה סיפק את הצורך הזה. בדרך מחופי צור לצידון בואכה מצרימה, היכן ניתן היה למצוא מים, פיתות, פירות מיובשים ואולי גם בידור!

בשיקמונה שבמבואות חיפה, בתל נוי ליד נווה ים,בדור ובשפך נחל תנינים מול מעגן מיכאל, במגדל סטרטון היא קיסריה לימים שהפכה לנמל מים עמוקים על תקן בינלאומי ביוזמתו של הורדוס המלך. המרחקים הקצובים של מעגנים אלה, התאימו למרחק הפלגה ולעיתים בדילוגים. מרתק לחשוב מה ראו לפניהם הספנים לתקופותיהם? את הכרמל ששמש נקודת ציון למרחקים "אף האיילה" ו"חוטם הכרמל" ההר הירוק תמיד. קו גבעות נמוכות עוטות חולות זהב ויישובים קטנים מפוזרים על החוף לאורכו. מה היה ההווי בספינות המפרש הקטנות? העשו "פלברה" מסביב לסיר מבעבע? גם אם קפה עוד לא היה אז! איך התייחס הקפטן אל נערי הסיפון? אל איזה אלים התפללו בסערה? – למרות שלא תמיד תפילתם עזרה והספינות הטבועות יעידו על כך! נושא הספנות לאורך חופי הכרמל הינו מרתק ביותר, מספור המתח של ון אמון המצרי בנמלה העתיק של צור ועד להברחת הנשק מלבנון לטנטורה במלחמת השחרור. אך מדוע לא ניגש למוזיאון "המזגגה" בנחשולים ו/או נתפוש לשיחה את הארכיאולוגים התת-ימיים באזורנו. אין ספק שקורט רווה מנחשולים וד"ר אלישע לינדר ממעגן מיכאל ישמחו לשתף אותנו בתולדות מחקריהם ותוצאותיהם אש גם תחילתם צמחה באזורנו חוף הכרמל.

יהודית איילון, "טבע ונוף", מאי 1990

קישור ל מוזיאון המזגגה בנחשולים