הטבע בעונות השנה

"טבע ונוף" - יהודית איילון, מעגן מיכאל 

לקט כתבות מעלון מועצת חוף הכרמל משנים 2005-1994
הלקט ערוך לפי עונות השנה.

עריכה, תמי צור
מקור התמונות: יאיר בהרב, יהושוע איילון ז"ל, נירית אסף, ריימונד קולמן, נעמי ירון, תמי צור

2. שער לחורף

2.2. זה הקטן

זה הקטן – גדול יהיה! 

הגשם הראשון מאחורינו. הברכות בורכו, המפגעים אותרו, ואפשר להעיף עין בטבע. כל מה שהיה יבש לפני חודש, צהוב וקמל, מתחיל להעלות פלומה ירוקה. כל הקיץ התנמנמו זרעי העשבים בקרקע ומעליה, דור ההמשך של הצמחים החד-שנתיים.

 

מגוון עצום של צורות וגדלים, מותאמים לדרכי תפוצה שונות. יש מי שמשליך יהבו על הרוח, יש מי שנצמד לבעלי החיים, כולל האדם, ויש מי שלא ינבוט בלא שעבר דרך קיבתן של ציפורים בתוך כל זרע מצוי עובר ומקיפים אותו חומרי מזון מרוכזים. כדאי שנזכור שגם 95% מהקלוריות שאנחנו צורכים מקורם בזרעים.הדגנים למיניהם, השמנים שמקום מהצומח, אפילו הקפה והפיצוחים!

 

עם הגשם הראשון, סופחים הזרעים מים, מתחילים בהם תהליכים שונים והזרע הרדום יוצא לדרך. ישנם צמחים שאינם מתעוררים עם הגשם הראשון, כאילו אינם סומכים על ההמשך! זו תכונה מועילה במיוחד לצמחי מדבר, שלעיתים ממשיכים לישון, במשך שנים אחדות, עד שיורדות כמויות מספיקות של גשם, בשנים ברוכות, כמובן.

 

צורות ההתעוררות מגוונות גם הן ושם אחד להן: נביטה.

 

ה"עלים" הראשונים לא דומים לעלים שיהיו לצמח הבוגר. הם עדיין מכילים את חומרי המזון, להם זקוק הצמח עד שיתחיל לייצר בעמו את מזונו – בעזרת אור השמש. ישנם צמחים חד-פסיגיים, רב-פסיגיים והמשותף לכולם שהפסיגים נעלמים עם גידולו של הצמח, כעין גלגלי עזר לאופני ילדים!

 

בעונה זו אפשר לראות אותם כשאחדים עדיין אינם מרפים מקליפת הזרע, או כבר הוציאו את העלים ה"תקניים" לדרכם העצמאית. אפשר לנסות לאתר את צמחי האם היבשים והמדולדלים, בתנאי כמובן שלא עפו בסערה!

 

השטיח הירוק יילך ויתפשט, יילך ויגבה, ולא ירחק היום שהצמחים גם יפרחו ואז נחזור אליהם, כשהם במלוא יופיים, מכריזים על מרכולתם לחרקים למיינם, אך גם בימי תפארתם לא נשכח את מוצאם הצנוע, עת היו נבטים צנועים, נחבאים אל האדמה וקרובים אליה.

 

יהודית איילון, ידיעון המועצה האזורית חוף הכרמל, "טבע ונוף", דצמבר 1992