הטבע בעונות השנה

"טבע ונוף" - יהודית איילון, מעגן מיכאל 

לקט כתבות מעלון מועצת חוף הכרמל משנים 2005-1994
הלקט ערוך לפי עונות השנה.

עריכה, תמי צור
מקור התמונות: יאיר בהרב, יהושוע איילון ז"ל, נירית אסף, ריימונד קולמן, נעמי ירון, תמי צור

1. שער לסתיו

1.9. האיקליפטוס

מקור האקליפטוס - "אקליפטוס המקור"

EUCALYPTUS CAMALDULENSIS

הנה אנו חוגגים את יום הולדתה של המזגגה בנחשולים, ומן הראוי שנזכור כי גם עץ האקליפטוס שלכאורה שייך לנוף מולדתו מאז ומעולם - נמצא אתנו לא הרבה יותר ממאה שנה... כתרים רבים נקשרו לצמרתו, בעיקר בנושא ייבוש הביצות, אך אין ויכוח שהוא עץ היער השני בחשיבותו ובתפוצתו בארץ. מיתוס ייבוש הביצות קשור כנראה בעובדה שבאוסטרליה, מולדתו, גדל "אקליפטוס המקור" (שהוא שמו הבוטאני של האקליפטוס הנפוץ ביותר אצלנו) באדמות מוצפות ולאורך נחלים. כמובן סברו ומאקלמיו הראשונים, שלא ידעו הרב העל מקור המלריה, ומחוללה היתוש, שהוא "מטהר את האוויר מהאדים הרעים הגורמים לקדחת". כך מתאר זאת ד"ר חיסין, בסוף המאה הקודמת.

"הפקידות (של הברון רוטשילד) משתדלת כעת לקבל מן השררה רשות ליבש את הביצה ולפי שעה, בטרם ניתן ההיתר, נטעה באדמתה, בקרבת הביצות כ - 500 דונם עצי אקליפטוס, שמייחסים להם יכולת להבריא את האקלים..."

האקליפטוס שייך למשפחת ההדסיים - ייחוס מכובד לכל הדעות... פרחיו מושכים דבורים לרוב, והשמנים האתריים שבעליו - אמורים להקל על בעיות נשימה כאשר מרתיחים אותם. החורף מתקרב, ואיתו ההצטננויות. תנסו, להזיק זה לא יכול! לכל היותר יהיה לכם ריח נים בבית!!! הוא אתנו, כאמור, משנות ה – 80 למאה שחלפה, כאשר הביא הבריט ספפורד זרעים מאוסטרליה, ובמקביל הביא קרל נטר, מייסד מקווה ישראל עצים מספר מאלג'יר, שם כבר היו מאוקלמים. הנטיעות הנרחבות נעשו בעשור האחרון למאה, בפתח תקווה, ראש פינה ובחדרה, שם פרסומם העיקרי, ושרידי היער הנרחבים ביותר. אם העצים גרמו לייבוש הביצות, או שתעלות הניקוז הן שעשו זאת, נשאי הויכוח למומחים! (גם באזורנו, נטעו חורשות מספר, שרידיהן מצלים על תחנת הרכבת של זכרון יעקב, המזגגה, ובמקומות נוספים. גדילתו המהירה של העץ, והתחדשותו לאחר כריתה, הופכות אותו לכלכלי, גם אם עצתו אינה משובחת, ותצלח רק לתעשיית לבידים, קורות, וכיו"ב.

כיום נפוץ האקליפטוס בכל הארץ, מצל על הכבישים, שובר רוח, (ומסווה מיתקנים צבאיים, שלנו ושל שכנינו... אותו גידול מהיר הופך גם עץ "צעיר", בן עשרים, לעץ ותיק, וקשה ממבט ראשון לאמוד את גילו. רק עובי בסיס הגזע הוא המסגיר אותו, (כמו הכרס אצל האנשים) וישנם ענקים אחדים כאלה פזורים ברחבי חוף הכרמל.

שמרו עליהם, כי הם עדות לימים רחוקים, ולכושר היקלטות - גם בתנאים קשים...

יהודית איילון

יהודית איילון, ידיעון המועצה האזורית חוף הכרמל, "טבע ונוף", נובמבר 1993

 איקליפטוס המקור, תמי צור