הטבע בעונות השנה

"טבע ונוף" - יהודית איילון, מעגן מיכאל 

לקט כתבות מעלון מועצת חוף הכרמל משנים 2005-1994
הלקט ערוך לפי עונות השנה.

עריכה, תמי צור
מקור התמונות: יאיר בהרב, יהושוע איילון ז"ל, נירית אסף, ריימונד קולמן, נעמי ירון, תמי צור

3. שער לאביב

3.16. SEX ותחפושות

SEX ותחפושות

מאז שהמלכה ושתי מיאנה להראות חמודותיה, ורק כתר מלכות לראשה – יש קשר בין שני דברים אלה אצל בני האדם וחוה ויש להניח שגם לפני כן... די אם נעקוב (בפועל ובטלוויזיה) אחר הקרנבלים ונשפי המסכות וחגי האהבה באביב כדי שניווכח בשפע התחפושות והערטולים, ואין הוכחה ניצחת יותר מחג הפורים.

אבל גם בטבע יש תחפושות וגם הן קשורות ב"סקס". מדוע בחרתי במילה הלועזית? משום שבעברית למילה "מין" יש שני מובנים – גם לסיווג וגם לפריה ורביה. ובכן, איפה היינו?! בעלי חיים שונים עוטים תחפושת לצרכי זיווג ובאזורנו זה קורה בעיקר באביב. הימים מתארכים, ההורמונים זורמים והתוצאות מדברות בעד עצמן. מכרבולתו עטורת הדבלולים שלתרנגול ההודו ועד לתפארת זנבו הצבעוני של הטווס הכול מכריז: בחרי, בחרי בי!!

שחף האגמים שאיכלס כל החורף את הבריכות ורק נקודה שחורה לראשו הלבן, עוטה ראש שחור וזה הסימן שעליו לעזוב אותנו ולחזור למחוזות האהבה והקינון. אם הזדמנתם לנגב או לסיני תוכלו לראות את ראשו הכחול (תרתי משמע) של חרדון סיני.

סוגים שונים של התחזות יש בעולם החי, לצורכי תקיפה או מילוט – אך כטוב ליבנו ביין אנחנו עוסקים בגילויי ה"סקס" בתחפושותיו. הגדילו לעשות הפרחים. כול כולם חיים למטרה אחת, ובזמן קצר כול כך!! כאשר כוסתה האדמה ירוק, ביום השלישי לבריאה, היו הצמחים דומים זה לזה, בצבעם. והרבייה היתה עסק משעמם למדי. רק עם הופעת הפרחים (ואיתם גם החרקים) התחילה תחרות המסכות. הכרזות בצבע, בגודל, בריח, והכול למטרה אחת, למשוך כמה שיותר "סוכני האבקה" שהרי, לא כמונו נמצע מהצמחים לנוע לעבר מימוש. טוב, נקרא לזה תאוותם! יש הנעזרים ברוח, במים ויש המתחרים על תשומת ליבם של החרקים. בשיווק אגרסיבי, כמו באהבה, כול האמצעים כשרים. פרח קטן מתחזה לגדול – אם על ידי התחברו עם פרחים נוספים, דוגמת החרצית והחמנייה. פרח לבן, לא בולט בשטח, מצמיח במרכזו צבר עלעלים שחור דמוי זבוב המפתה את הזבובה לבוא ול...

יש המניפים דגל עלי כותרת חסרי כל תפקיד של ממש בהפריה – נוסח המרווה הדגולה. הכול הופך סופרמרקט אחד גדול! הצבע, הריח, הצורה מפתה – לכולם תפקיד אחד להכריז על נכונות להפריה, ולהמשך הדור זה לא קורה בבת אחת. גלי הפריחה, באים זה אחר זה, בתאום עם הופעת החרקים, הרוח ומזג האוויר.

ואנחנו – כמו בוונציה ובריו וכמובן, בשושן הבירה נעשה שמח "עד לא ידע"

חג פורים שמח!

יהודית איילון, ידיעון המועצה האזורית חוף הכרמל, "טבע ונוף" 126, מרץ 2004

שחפים, ג'ייל