הטבע בעונות השנה

"טבע ונוף" - יהודית איילון, מעגן מיכאל 

לקט כתבות מעלון מועצת חוף הכרמל משנים 2005-1994
הלקט ערוך לפי עונות השנה.

עריכה, תמי צור
מקור התמונות: יאיר בהרב, יהושוע איילון ז"ל, נירית אסף, ריימונד קולמן, נעמי ירון, תמי צור

1. שער לסתיו

1.17. התקשורת

"בכל אשמה התקשורת"

אפילו בסיקור של הנעשה בעולם החי, סקופ: "על אף החום הנורא כבר נראו חסידות בעמק החולה!" שכחו להוסיף שהחום הנורא חל בחודש אוגוסט וזה בהחלט עיתוי מכובד לתחילת נדידת הסתיו של הציפורים. זאת משום שהללו אינן מתרשמות מטמפרטורות בלבד, אלא מרגישות את הדחף לנדידה, עם השינויים הדרמטיים באורך היום.

לא כאן המקום להיכנס להרצאה מלומדת על מנגנון הנדידה, אבל עובדה היא שיש כבר ציפורים נודדות, אחרות מסתפקות במה שיש (בערך כמו בני האדם...) אפשר להביא כדוגמא את משפחת השלדגיים אשר יש לה אצלנו 3 נציגים: הפַּרפּוּר – שצבעו שחור לבן והוא שולה את הדגיגים ב"פרפְּרו" מעל למים, לאחר שהוא מאתר אותם; לבן החזה, המצוי גם כן רחוק מהמים, כי מזונו כולל גם חרקים גדולים, זוחלים קטנים וכיו"ב. צבעיו מרהיבים: כנפי טורקיז וחזה לבן על רקע חום והוא יושב בדרך כלל על מקום תצפית גבוה ומשם מאתר את טרפו; אחרון אחרון חביב הוא השלדג הגמדי - הקטן והצבעוני מכולם – טורקיז וצבע חום אדמדם. בדרך כלל מספיקים לראות רק ברק כחול כשמתקרבים למקום מושבו הנטוי מעל למים. הוא כמו הפרפור, ניזון מדגיגים שהוא מאתר ממקום תצפיתו.

דווקא זה הקטן הוא היחיד מבין שלושתם שנודד ומגיע עד אירופה, שם הוא גם הנציג היחידי של משפחתו. "כמו שעון" הוא מופיע אצלנו באמצע אוגוסט בחום הגדול. שנים נהגתי לרשום את מועד הגעתו – ואין אפס!

השלדגים הגמדיים מבלים אצלנו את החורף הנוח (האמור להיות שופע מים! ודגיגים). נראה כי הם נחים מחיי המשפחה האינטנסיביים שלהם. ביוני הם כבר מרגישים את דחף ההורמונים והופ – הם בדרך חזרה. נו תגידו, האין אלה חיים אינטנסיביים? לבוא ביוני למצוא בת זוג, לחפור מחילה, להזדווג, להטיל ביצים ולגדל גוזלים שיהיו בכושר תעופה מלא עד אמצע אוגוסט, כאשר הם מופיעים אצלנו, שלדג שלדג על עמדתו, מרהיב ביופיו!!

יהודית איילון, ידיעון המועצה האזורית חוף הכרמל, "טבע ונוף", 86, ספטמבר 1999

שלדגים, גייל רובין ז"ל