הטבע בעונות השנה

"טבע ונוף" - יהודית איילון, מעגן מיכאל 

לקט כתבות מעלון מועצת חוף הכרמל משנים 2005-1994
הלקט ערוך לפי עונות השנה.

עריכה, תמי צור
מקור התמונות: יאיר בהרב, יהושוע איילון ז"ל, נירית אסף, ריימונד קולמן, נעמי ירון, תמי צור

1. שער לסתיו

1.12. הסתיו בלבן

הסתיו בלבן

 
כמאמר השיר ולא רק בחוף אכזיב?

גם לאורך חוף הכרמל, בחולות שעוד נותרו, פורחות חבצלות החוף לאחר שנת קיץ ארוכה ולוהטת בחוץ וקרירה בעומק החול. גם שורשיה הארוכים מגיעים לשם, והבצל הגדול, הגדל משנה לשנה אוגר לה מחסן של מים ומזון.

הצבע הלבן שולט גם על גבעות הכורכר, ונכנס גם הוא לשירי המולדת עם נרות החצבים הגבוהים, שלאורך גבעול הפריחה שלו נפתחים מדי יום זרי כוכבים לבנים נוטפי צוף הרומזים לחרקים, רק שיבואו! גם החצב הוא מ"עוקפי" הקיץ הלוהט ושקוע בתרדמה בעת החום. הלוואי ויכולנו גם אנחנו לעשות כך!

כאשר מתקצרים הימים, ויורדות הטמפרטורות בלילה, כאשר גם אנחנו מגששים בלילה אחר הכיסוי, מתעורר החצב, ונזכר שעוד חבוי בבצלו עמוד התפרחת שטרם מימד את יופיו ותועלתו ומזרז "לחצוב" את עצמו לאוויר העולם ולהכריז: "חכו, חכו עוד לא נגמרה עונת הפריחה! לא רק כלניות ורקפות יודעות לצבוע את אפרורית הסלע! גם אני יכול!" וזאת הוא עושה בצבע הנחשב לטהור ולקדוש שבצבעים, ומעל – חגות החסידות הבולטות בלובן שלהן, על תכלת השמים.

זה הזמן להזכיר בלב פועם את השקנאים. למה פועם?! כי יופיים הוא מפעים, כשהם עולים טורים טורים מהים או מהכרמל ורואים מתחתם את משטחי המים, אשר אליהם כלתה קיבתם "הענקית", אך שמה לא יבואו, במידה שתצלח מלאכת הדייגים...

אהבה אסורה שמורה בלבי לשקנאים. הם יפים כל כך – אך מתחרים כל כך על פרנסתנו!

כמו בפתגם היפני על הקורמורנים, אך זה בפעם אחרת...

יהודית איילון, ידיעון המועצה האזורית חוף הכרמל, "טבע ונוף", 112, אוקטובר 2002

 חצב, תמי צור